Nutricionizmus, részletek Michael Pollan: Életadó ételeink könyvéből

    Michael Pollan: Életadó ételeink (Nyitott könyvműhely, Budapest, 2010)

    11.o.: "... a legtöbb ember már nem ugyanazt eszi, amit az anyja evett, sőt azt sem amivel anyja gyermekként etette... A mai Amerika étkezési kultúrája már nemcsak egyszer változik meg generációnként és ez a történészek számára példa nélküli, a mi számunkra pedig zavaró."

    36.o.: "A modern nutricionizmus ... a makronutriensek csatározásairól szól: fehérje a szénhidrát ellen, szénhidrát a fehérje , majd a zsírok ellen és a zsírok a szénhidrátok ellen... Közben a gigászi harcok árnyékában kisebb polgárháborúk tomboltak a három nagy egyre növekvő birodalmán belül: harcoltak már egymás ellen a finomított szénhidrátok és a rostok, az állati és növényi fehérjék, a telített zsírok és a többszörösen telítettlen zsírok valamint - valahol mélyen a többszörösen telítetlenek tartományában - az omega-3 zsírsavak is harcoltak az omega-6 csoport ellen. Mint sok más ideológiában a nutricionizmusban is megbúvik a mélyben valamiféle dualizmus. A hívőknek mindig szükségük van egy rossz nutriensre, amelyet ostorozhatnak és kell egy megmentő szent nutriens is."

    39.o. : Margarin " ... a gyártók hamar rájöttek, hogy némi bütykölgetés után termékeiket nagyszerűen el lehet úgy adni, ha a vajnál sokkal jobbnak tüntetik fel. Ha azt mondják, hogy olyan vaj, amelyből eltávolították a káros nutrienseket - a koleszterint és a telített zsírokat - és helyettük jó nutrienseket - többszörösen telítetlen zsírokat és vitaminokat  - adtak hozzá. Ha egy margarin nem üti meg a mércét, egyszerűen csak hozzá kell adni a megfelelő nutrienseket (D-vitamin? Itt van! A-vitamin? Persze tessék!).

    44.o.: Az 1977-es Étkezési célokat és az Amerikai Tudományos Akadémia a táplálkozás és a rák kapcsolatáról szóló 1982-es beszámolóját követő esztendőkben a törvény által intézményesített abszolutizmussal felfegyverkezett élelmiszeripar egymás után alakította át népszerű ételféleségek ezreit úgy, hogy azok több olyan nutrienst tartalmazzanak, amelyet a tudomány és az államigazgatás jónak tartott, azokból pedig kevesebbet, amelyeket károsnak minősítettek. "

    74.oldal: A kenyérszelet szénhidrátjai lassabban szívódnak fel ha megkentük mogyoróvajjal. Ráadásul a mogyoróvaj tompítja az inzulinválaszt... Igyon kávét a sült húshoz és kevesebb vasat tud felvenni a húsból. Ha olivaolajjal készítjük a paradicsomsalátát akkor több likopénhez jutunk a paradicsomból, mert az olivaolaj elérhetőbbé teszi a szervezet számára. A kakukkfűben található vegyületek némelyike segít az étel valamelyik komponensének lebontásában vagy serkenti egy másik komponens ellen védő enzim termelődését. ... Még éppen csak elkezdtük ezeknek a folyamatoknak a feltérképezését.